Normas pasta

Jag är alltid på jakt efter den ultimata tomatsåsen och den här gången blev det nästintill perfekt! Köpte Aftonbladet häromdagen för att dom hade sin matbilaga, jag är ju som bekant inne i en "testa nya recept period", och där hittade jag följande smarriga recept:

Normas pasta

2 stora fasta auberginer
jungfruolja
1 msk torkad oregano
ev 1 torkad röd chili ( jag tog vanligt chilipulver)
4 vitlöksklyftor (finhackade)
1 stor knippa färsk basilika
1 tsk ört - eller vitvinsvinäger
800 g krossade plommontomater (jag tog bort skalen)
Havssalt
Svartpeppar
450 g spaghetti
ricotta, pecorino eller parmesan

1.Finhacka basilikastjälkarna, spara bladen
2.Skär auberginerna i fyra delar på längden, sen tvärs över på längden i fingerstora bitar.
3.Häll lite olja i en stor panna, stek auberginera i två omgångar. Skaka om bitarna så oljan täcker varenda bit, strö över torkad oregano och bryn tills bitarna fått färg runtom.
4.När alla bitar är brynta läger du samtliga i pannan, sen kan man tillsätta en torkad chili ( eller pulver).
5.Sänk till medelvärme och tillsätt lite olja, vitlök och basilikastjälkar.
6.Tillsätt en skvätt vinäger och burkarna med tomater. Man kan hacka ner tomaterna i mindre bitar.
7.Sjud i 10-15 min, smaka av med salt och peppar, jag la i extra tomatpure. Riv hälften av basilikabladen, lägg dom i såsen och rör om.
8.Servera med spaghetti och tex riven parmesan, mums!

Jag ska definitivt köpa Jamie Olivers italienska kokbok när den kommer ut på svenska senare i vår.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback